Trends in teachers' attitudes towards inclusive education in the canton of Vaud and their sense of self-efficacy between 2016 and 2022

Keywords: inclusive education; attitudes; teachers; 360° Concept; sense of self-efficacy

Abstract

This cross-sectional study’s aim is to examine changes in the attitudes of teachers in the canton of Vaud (Switzerland) towards inclusive education and in their sense of self-efficacy (SSE), before and after the entry into force of the law on special education and the introduction of the 360° concept in 2019. Attitudes and SSE measured among 167 teachers in 2022 were compared with data collected from 306 teachers in 2016. The results indicate that teachers' attitudes are less positive in 2022 than in 2016 and that their level of SSE is lower, particularly in secondary education. These results provide food for thought on how to support (future) teachers in implementing inclusive education.

Author Biographies

Valérie Benoit, Haute école pédagogique Vaud

Valérie Benoit est professeure associée à la Haute école pédagogique du canton de Vaud, dans l’Unité d’enseignement et de recherche de Pédagogie Spécialisée. Elle a mené sa thèse sur le thème des attitudes des enseignant·e·s à l’égard de l’intégration scolaire. Ses champs actuels de recherche portent notamment sur l’environnement socioéducatif et la sanction éducative au secondaire I, ainsi que sur la perception d’efficacité collective des enseignant·e·s.
Haute École Pédagogique du canton de Vaud, Avenue de Cour 33, CH-1014 Lausanne
E-mail : valerie benoit@hepl.ch

Tiffanie Röthlisberger, Etat de Vaud

Tiffanie Röthlisberger est enseignante spécialisée dans un établissement ordinaire primaire et secondaire vaudois.
Établissement primaire et secondaire d’Aigle, Chemin de la Planchette 18, CH-1860 Aigle
E-mail : tiffanie.roethlisberger@edu-vd.ch

Frédéric Marteau, Etat de Vaud

Frédéric Marteau est enseignant spécialisé dans un établissement ordinaire primaire et secondaire vaudois.
Établissement secondaire de Léon-Michaud, Rue Léon-Michaud 3, CH-1400 Yverdon-les-Bains
E-mail : frederic.marteau@edu-vd.ch

Marjorie Valls, Haute école pédagogique du canton de Vaud

Marjorie Valls est professeure associée à la Haute École Pédagogique du canton de Vaud, dans l’Unité d’enseignement et de Recherche Développement de l’enfant à l’adulte. Elle a collaboré à un projet du FNS portant sur la collaboration entre enseignant·e·s titulaires et spécialisé·e·s en contexte d’intégration scolaire. Ses champs actuels de recherche portent notamment sur les liens entre coping, sentiment d’auto-efficacité et burnout chez les enseignant·e·s.
Haute École Pédagogique du canton de Vaud, Avenue de Cour 33, CH-1014 Lausanne
E-mail : marjorie.valls@hepl.ch

Published
2024-06-03
How to Cite
Benoit, V., Röthlisberger, T., Marteau, F. and Valls, M. (2024) “Trends in teachers’ attitudes towards inclusive education in the canton of Vaud and their sense of self-efficacy between 2016 and 2022”, Swiss Journal of Educational Research, 46(1), pp. 16–29. doi: 10.24452/sjer.46.1.2.
Section
Varia