Accessing the practical epistemologies of teacher and students to understand the shaping of the enacted curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24452/sjer.45.3.10

Keywords:

Practical epistemology; enacted curriculum; joint action in didactics; physical and sports education

Abstract

The aim of this study is to document the practical epistemologies of the teacher and students in the case of a cycle of acrobatics in the final year of high school, to better understand the shaping of the enacted curriculum. Classroom observation data are cross-referenced with semi-structured teacher and students interview data to infer elements of practical epistemology. The results show that teachers and students have different conceptions of the knowledge to be taught/learned and the knowledge for teaching/learning. The focus on two groups of students reveals a variety of students’ practical epistemologies, sometimes different from the teacher’s practical epistemology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mathilde Musard, Université de Franche-Comté

    Mathilde Musard est enseignant-chercheure à la Faculté des Sciences du Sport de l'Université de Franche-Comté. Ses recherches didactiques portent sur les curriculums prescrits, interprétés ou coconstruits dans les interactions entre la professeure ou le professeur et les élèves.

    Université de Franche-Comté – UFR STAPS, 31 chemin de l’épitaphe, 25000 Besançon, France

    E-mail : mathilde.musard@univ-fcomte.fr

  • Maël Le Paven, Université de Bretagne Occidentale

    Maël Le Paven est enseignant-chercheur à la Faculté des Sciences du Sport et de l’Éducation de l’Université de Bretagne Occidentale. Ses recherches didactiques abordent les ajustements en jeu dans l’action didactique entre la professeure ou le professeur et les élèves.

    Université de Bretagne Occidentale – Faculté des Sciences du Sport et de l’Éducation, 20 avenue Victor Le Gorgeu, 29200 Brest, France

    E-mail : mael.lepaven@univ-brest.fr

  • David Bezeau, Université de Sherbrooke

    David Bezeau est professeur à la Faculté de sciences de l’activité physique de l’Université de Sherbrooke. Ses principaux intérêts de recherche sont l’évaluation, la didactique et le développement professionnel en éducation physique et à la santé.

    Université de Sherbrooke, 2500, boulevard de l’Université, Sherbrooke, QC, Canada

    E-mail : david.bezeau@sherbrooke.ca

Downloads

Published

2023-12-20 — Updated on 2024-01-08

Versions

Issue

Section

Varia

How to Cite

“Accessing the practical epistemologies of teacher and students to understand the shaping of the enacted curriculum” (2024) Swiss Journal of Educational Research, 45(3), pp. 346–357. doi:10.24452/sjer.45.3.10.