Subject-specific professional knowledge and skills of PE teachers

Keywords: Content knowledge; pedagogical content knowledge; subject-specific professional knowledge; video vignettes; text vignettes

Abstract

While theoretical conceptions and empirical findings regarding the structure of subject-specific professional knowledge (CK & PCK) exist in various teaching subjects, they are largely lacking in the area of PE. This article addresses the question of how this knowledge can empirically be structured for PE teachers. To answer this question, in addition to classical MC tests, video and text vignettes were used in order to measure non-contextualized as well as contextualized knowledge. The findings of the survey of 181 physical education teachers confirm the reliability and validity of the test instruments and show very high correlations between the assumed dimensions. However, these high correlations indicate that a further differentiation of the subject-specific professional knowledge of physical education teachers is hardly possible.

Author Biographies

Matthias Wittwer, Pädagogische Hochschule FHNW

Matthias Wittwer ist wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Pädagogischen Hochschule FHNW in Muttenz/Basel. Er schreibt seine Dissertation in Bildungswissenschaften an der Universität Basel zum Thema Professionswissen von Sportlehrpersonen. Er studierte Sportwissenschaft und Geographie an der Universität Bern und ist Lehrperson auf Sekundarstufe II. Forschungsschwerpunkt: Professionsforschung, quantitative Forschungsmethoden.
Pädagogische Hochschule FHNW, Hofackerstrasse 30, CH-4132 Muttenz, Schweiz
Universität Basel, Institut für Bildungswissenschaften, Hofackerstrasse 30, CH-4132 Muttenz
E-Mail: matthias.wittwer@fhnw.ch

Roland Messmer, Pädagogische Hochschule FHNW

Roland Messmer, Prof. Dr. phil. habil., ist Professor für Sportdidaktik an der Pädagogischen Hochschule FHNW in Muttenz/Basel. Er promovierte in Pädagogik zur Wirksamkeit der Lehrerbildung an der Universität Bern und schrieb seine Habilitation in Sportwissenschaften über Denk- und Handlungsmodi von Sportlehrpersonen an der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg. Forschungsschwerpunkte: Unterrichtsforschung (Sportunterricht), Kasuistische Forschung und Fallarbeit, methodologische Fragen der qualitativen und hermeneutischen Forschung.
Pädagogische Hochschule FHNW, Hofackerstrasse 30, CH-4132 Muttenz, Schweiz
Universität Basel, Institut für Bildungswissenschaften, Hofackerstrasse 30, CH-4132 Muttenz
E-Mail: roland.messmer@fhnw.ch

Sonja Büchel, Pädagogische Hochschule St. Gallen

Sonja Büchel, Dr. phil., ist Bereichsleiterin Forschung & Entwicklung im Institut Schule
und Profession und Dozentin in Erziehungswissenschaft an der Pädagogischen Hochschule St.Gallen. Sie promovierte in Erziehungswissenschaft an der Universität Bern zum Thema Motivation von Sportlehrpersonen. Forschungsschwerpunkte: Professionsforschung, Motivation und Emotion in Lehr-Lernprozessen, Sportunterricht, quantitative Forschungsmethoden.
Pädagogische Hochschule St. Gallen, Notkerstrasse 27, CH-9000 St.Gallen
E-Mail: sonja.buechel@phsg.ch

Published
2023-10-02
How to Cite
Wittwer, M., Messmer, R. and Büchel, S. (2023) “Subject-specific professional knowledge and skills of PE teachers”, Swiss Journal of Educational Research, 45(2), pp. 124–137. doi: 10.24452/sjer.45.2.4.