The relevance of content-related interest and professional development behavior for the professional knowledge of physical education teachers

Keywords: Professional knowledge; content-related interest; continuing professional development; physical education

Abstract

Whereas in other subjects it has already been possible to generate a wide range of findings on the relationships and effects between professional knowledge and other aspects of teacher competence, these are still largely lacking for the subject of physical education. The present study is based on a sample of n = 329 (future) physical education teachers and aims to test a theory-based mediator model describing the relationships of content-related interest with continuing professional development behavior and professional knowledge of physical education teachers. The results confirm the theoretically hypothesized mediator model, according to which the effect of content-related interest on professional knowledge is mediated by continuing professional development behavior.

Author Biographies

Sonja Büchel, PH St. Gallen

Sonja Büchel, Dr., ist Bereichsleiterin Forschung & Entwicklung am Institut Schule und Profession (ISP) und Dozentin in Erziehungswissenschaft an der Pädagogischen Hochschule St.Gallen. Promotion in Erziehungswissenschaft zur Motivation von Sportlehrpersonen und deren Wirkung auf Unterrichtsprozesse an der Universität Bern.
Forschungsinteressen: Professionsforschung, Motivation und Emotion in Lehr-Lernprozessen, Sportunterricht, quantitative Forschungsmethoden.
Pädagogische Hochschule St.Gallen, Notkerstrasse 27, CH-9000 St.Gallen
E-Mail: sonja.buechel@phsg.ch

Felix Kruse, PH St. Gallen

Felix Kruse leitet den Fachbereich Gesundheit am Institut Sport, Bewegung und Gesundheit (IBSG) der
Pädagogischen Hochschule St.Gallen und ist Doktorand im Bereich der Pädagogischen Psychologie an der Universität Zürich.
Forschungsinteressen: Positive Psychologie, Psychische Gesundheit, Psychophysiologie, Unterrichtsqualität, Sportunterricht.
Pädagogische Hochschule St.Gallen, Notkerstrasse 27, CH-9000 St.Gallen
E-Mail: felix.kruse@phsg.ch

Christian Brühwiler, PH St. Gallen

Christian Brühwiler, Prof. Dr., ist Prorektor Forschung & Entwicklung an der Pädagogischen Hochschule St.Gallen. Promotion in Psychologie zur adaptiven Lehrkompetenz und deren Effekte auf Unterrichtsprozesse und Lernergebnisse der Schülerinnen und Schüler an der Universität Koblenz-Landau (D).
Forschungsinteressen: Professionelle Kompetenzen von Lehrpersonen, Lehrerinnen- und Lehrerbildung, Unterrichtsqualität, Vergleichende Leistungsmessung.
Pädagogische Hochschule St.Gallen, Notkerstrasse 27, CH-9000 St.Gallen
E-Mail: christian.bruehwiler@phsg.ch

Published
2023-09-27
How to Cite
Büchel, S., Kruse, F. and Brühwiler, C. (2023) “The relevance of content-related interest and professional development behavior for the professional knowledge of physical education teachers”, Swiss Journal of Educational Research, 45(2), pp. 138–150. doi: 10.24452/sjer.45.2.5.