Assessment of teaching and learning quality in physical education – Validation of the QUALLIS instrument

Keywords: Physical education; questionnaire development; classroom management; classroom cli-mate; activation

Abstract

An important subfield of educational research is the description of teaching quality. This raises questions about quality characteristics in the subject of physical education and how the quality of teaching and learning in physical education (QUALLIS) can be systematically evaluated. The article elaborates twelve characteristics of good physical education and operationalizes the characteristics in a multi-perspective way. A validation study with 40 secondary school classes (634 students and their teachers) confirmed the expected twelve-factorial structure and the correlations with student motivation via confirmatory factor analyses. The QUALLIS instrument provides an empirical approach to teaching quality in physical education and thus offers added value for teacher education and training.

Author Biographies

Christian Herrmann, PH Zürich

Christian Herrmann, Prof. Dr., ist Professor für Didaktik, Bewegung und Sport an der PH Zürich. Er hat an den Universitäten Bayreuth, Mainz und Jena promoviert. Während seiner Postdoc-Phase arbeitete er an der Universität Basel. Seine Habilitation zum Thema “Motorische Basiskompetenzen” schloss er an der Universität Potsdam ab. Seine aktuellen Forschungsschwerpunkte liegen in der Konzeption und Evaluation von motorischen Basiskompetenzen und der Unterrichtsqualität in den Fachdidaktiken.
Pädagogische Hochschule Zürich, Forschungsgruppe Didaktik Bewegung und Sport, Lagerstrasse 2, CH-8090 Zürich
E-Mail: christian.herrmann@phzh.ch

Benjamin Niederkofler, Freie Universität Bozen-Bolzano

Benjamin Niederkofler, Prof. Dr., ist Professor für Sportpädagogik und -didaktik an der Fakultät für Bildungswissenschaften der Freien Universität Bozen. Studium der Sportwissenschaften an den Universitäten Innsbruck und Basel. Lehrdiplom für Maturitätsschulen an der PH FHNW. Promotion an der Universität Salzburg. Post-Doc-Forschung an der PH Salzburg im Bereich der Sportdidaktik zu Kognitionen sowie zur Kompetenzentwicklung von Schüler*innen im Sportunterricht.
Freie Universität Bozen-Bolzano, Fakultät für Bildungswissenschaften, Regensburger Allee 16, I-39042 Brixen
E-Mail: benjamin.niederkofler@unibz.it

Harald Seelig, Universität Basel

Harald Seelig, Dr., ist wissenschaftlicher Angestellter am Departement für Sport, Bewegung und Gesundheit der Universität Basel. Seine Forschungsgebiete sind: Methodologie, Evaluation, Qualitätsmanagement, Monitoring motorischer Kompetenzen, Motivations- und Volitionstheorien.
Universität Basel, Departement für Sport, Bewegung und Gesundheit, Grosse Allee 6, CH-4052 Basel
E-Mail: harald.seelig@unibas.ch

Published
2023-09-27
How to Cite
Herrmann, C., Niederkofler, B. and Seelig, H. (2023) “Assessment of teaching and learning quality in physical education – Validation of the QUALLIS instrument”, Swiss Journal of Educational Research, 45(2), pp. 202–219. doi: 10.24452/sjer.45.2.10.