The influence of social support and work engagement on transformational leadership in Swiss schools in privileged and socially disadvantaged settings - Findings from a national survey of school administrators

Keywords: School leadership; transformational leadership; social support; schools in disadvantaged areas

Abstract

This study investigates the influence of social support and work engagement on transformational leadership among 2,011 school principals in Swiss schools, located in socially disadvantaged and non-disadvantaged settings. The results indicate that work engagement and social support are linked to transformational leadership, regardless of school location. However, principals in socially disadvantaged schools show lower work engagement, which leads to less pronounced transformational leadership. Social support is positively related to the principals' work engagement. That is, principals who experience stronger support from their colleagues show higher work engagement and thus more pronounced transformational leadership.

Author Biographies

Pierre Tulowitzki, Pädagogische Hochschule FHNW

Pierre Tulowitzki, Leiter der Professur für Bildungsmanagement und Schulentwicklung an der Pädagogischen Hochschule der Fachhochschule Nordwestschweiz. Forschungsgebiete: Schulentwicklung, schulische Führung, Bildungsmanagement und digitale Transformation im Bildungswesen.
Pädagogische Hochschule FHNW, Bahnhofstrasse 6, CH-5210 Windisch
E-Mail: pierre.tulowitzki@fhnw.ch

Marcus Pietsch, Leuphana University Lüneburg

Marcus Pietsch, Professur für Bildungswissenschaft, insbesondere Bildungsmanagement und Qualitätsentwicklung an der Leuphana Universität Lüneburg (Deutschland). Forschungsgebiete: Schulleitungsforschung, schulische Innovationen, Schulentwicklungsforschung.
Leuphana Universität Lüneburg, Universitätsallee 1, D-21335 Lüneburg
E-Mail: marcus.pietsch@leuphana.de

Ella Grigoleit, Pädagogische Hochschule FHNW

Ella Grigoleit, SNF-Doktorandin und wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Bildungsmanagement und Schulentwicklung an der Pädagogischen Hochschule der Fachhochschule Nordwestschweiz. Forschungsgebiete: Schulentwicklung, schulische Führung, inner- und ausserschulische Kooperation.
Pädagogische Hochschule FHNW, Bahnhofstrasse 6, CH-5210 Windisch
E-Mail: ella.grigoleit@fhnw.ch

Gloria Sposato, Pädagogische Hochschule FHNW

Gloria Sposato, Wissenschaftliche Assistentin an der Professur für Bildungsmanagement und Schulentwicklung an der Pädagogischen Hochschule der Fachhochschule Nordwestschweiz. Forschungsgebiete: Schulentwicklung und pädagogisches Führungshandeln.
Pädagogische Hochschule FHNW, Bahnhofstrasse 6, CH-5210 Windisch
E-Mail: gloria.sposato@fhnw.ch

Published
2024-06-03
How to Cite
Tulowitzki, P., Pietsch, M., Grigoleit, E. and Sposato, G. (2024) “The influence of social support and work engagement on transformational leadership in Swiss schools in privileged and socially disadvantaged settings - Findings from a national survey of school administrators”, Swiss Journal of Educational Research, 46(1), pp. 30–46. doi: 10.24452/sjer.46.1.3.
Section
Varia