Language education in Kindergarten classrooms – development of a measurement instrument assessing the quality of teachers' scaffolding in everyday interactions

Keywords: Kindergarten; classroom communication; scaffolding of language acquisition; teachers' practices; quality of interaction

Abstract

In the EmTiK intervention study, children's oral text abilities and the scaffolding quality of their teachers were examined in 65 classrooms. This article presents the instrument "Erwerbsunterstützendes Lehrpersonenhandeln" (EULE). The construct consists of four facets: framing and control, adaptation, stimulation, and linguistic means. These facets were assessed using video recordings, combining a holistic basic rating with a criterion-guided additional rating. Empirical testing revealed sufficient inter-rater reliability, scalar measurement invariance across the three measurement occasions, and high internal consistency. EULE thus proves to be a reliable instrument for assessing the quality of scaffolding in oral text abilities.

Author Biographies

Dieter Isler, PHTG

Dieter Isler, Prof. Dr., verantwortet an der Pädagogischen Hochschule Thurgau den Forschungsbereich Frühe Sprachbildung. Seine Arbeitsschwerpunkte sind sprachliche Bildungsprozesse, Lehrpersonenhandeln, Alltagskommunikation und Videosequenzanalysen.
Pädagogische Hochschule Thurgau, Unterer Schulweg 3, CH-8280 Kreuzlingen 1
E-mail: dieter.isler@phtg.ch

Claudia Hefti, PHTG

Claudia Hefti ist Dozentin im Fachbereich Deutsch der Pädagogischen Hochschule Thurgau. Sie arbeitet im Forschungsbereich Frühe Sprachbildung und befasst sich in Forschung und Lehre mit früher Sprachbildung, Unterrichtsinteraktion und Kinderliteratur.
Pädagogische Hochschule Thurgau, Unterer Schulweg 3, CH-8280 Kreuzlingen 1
E-Mail: claudia.hefti@phtg.ch

Judith Schönberger, PHTG

Judith Schönberger ist wissenschaftliche Mitarbeiterin und Doktorandin an der Pädagogischen Hochschule Thurgau und der Universität Konstanz. Sie befasst sich mit der Entwicklung der Sprache und den exekutiven Funktionen im Kindergartenalter.
Pädagogische Hochschule Thurgau, Unterer Schulweg 3, CH-8280 Kreuzlingen 1
E-Mail: jumai0101@icloud.com

Fabio Sticca, Hochschule für Heilpädagogik

Fabio Sticca, Prof. Dr., ist Professor für Diagnostik und Förderung sozio-emotionaler und psychomotorischen Entwicklung am Institut für Verhalten, sozio-emotionale und psychomotorische Entwicklungsförderung der Interkantonalen Hochschule für Heilpädagogik. Seine Forschungsschwerpunkte sind Frühkindliche Entwicklung, Sozio-emotionale Entwicklung, Digitale Medien, Resilienz und Mobbing.
Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik, Schaffhauserstrasse 239, Postfach 5850, CH-8050 Zürich
E-Mail: fabio.sticca@hfh.ch

Published
2024-12-10
How to Cite
Isler, D., Hefti, C., Schönberger, J. and Sticca, F. (2024) “Language education in Kindergarten classrooms – development of a measurement instrument assessing the quality of teachers’ scaffolding in everyday interactions”, Swiss Journal of Educational Research, 46(3), pp. 138–152. doi: 10.24452/sjer.46.3.1.
Section
Varia