The educational career of a psychiatric diagnosis: the ADHD precursor psycho-organic syndrome in Switzerland

Keywords: History; ADHD; psycho-organic syndrome; pedagogy; Switzerland

Abstract

From the 1960s to the 1980s, very different diagnoses were used internationally for what would today fall under ADHD. In Switzerland, a precursor, the diagnosis of early childhood psycho-organic syndrome, lasted surprisingly long. The article examines the early history of the diagnosis of ADHD and how Swiss education reacted to new psychiatric diagnoses.

Author Biographies

Patrick Bühler, Pädagogische Hochschule FHNW

Patrick Bühler, Professor für Allgemeine und Historische Pädagogik an der Pädagogischen Hochschule FHNW und Mitglied des Instituts für Bildungswissenschaften der Universität Basel. Aktuelle Arbeitsschwerpunkte: Geschichte der Sonderpädagogik, Geschichte der Jugendbewegungen.

Pädagogische Hochschule FHNW, Obere Sternengasse 7, CH-4502 Solothurn

E-Mail: patrick.buehler@fhnw.ch

Daniel Deplazes, Pädagogische Hochschule Thurgau

Daniel Deplazes, Leiter des Fachbereichs „Bildung, Schule und Gesellschaft“ an der Pädagogischen Hochschule Thurgau. Aktuelle Arbeitsschwerpunkte: Geschichte stationärer Erziehung, Sonder- und Sozialpädagogik sowie pädagogische Unterrichtstechnologien.

Pädagogische Hochschule Thurgau, Unterer Schulweg 3, CH-8280 Kreuzlingen

E-Mail: daniel.deplazes@phtg.ch

Published
2024-10-09
How to Cite
Bühler, P. and Deplazes, D. (2024) “The educational career of a psychiatric diagnosis: the ADHD precursor psycho-organic syndrome in Switzerland”, Swiss Journal of Educational Research, 46(2), pp. 107–117. doi: 10.24452/sjer.46.2.2.
Section
Varia