The Blue Artery: an innovative and creative project in secondary teacher training – or when the banks of the Rhône serve as a teaching environment

Keywords: innovation, creativity, teacher training, human and social sciences, environment

Abstract

An innovative, interdisciplinary training programme for future secondary school teachers was designed around a cultural project on the development of the Rhône in Valais (Switzerland). It resulted in the design of an interdisciplinary artistic and educational itinerant device in which teaching and learning are seen as "creactors", focusing on creativity and citizenship. Here we examine the strengths and limitations of this innovative approach to teacher training and the transformation of teaching practices in the Human Sciences.

Author Biographies

Amalia Terzidis, hepvs

Amalia Terzidis est professeure, chargée d’enseignement à la Haute École Pédagogique du Valais, Team Leader du Lab C.I.T.E (créativité, innovation, transformations en éducation), et coordonne les didactiques SHS. Depuis une dizaine d’années, ses recherches et ses activités d’enseignement sont spécialisées dans l’enseignement et l’apprentissage créatifs en particulier dans les didactiques des SHS, mais également de façon transversale.
HEP Valais, Avenue du Simplon 13, 1890 Saint-Maurice
E-mail : amalia.terzidis@hepvs.ch

Marie-France Hendrikx

Marie-France Hendrikx est chargée d’enseignement à la Haute École Pédagogique du Valais et didacticienne des SHS. Forte d’un double parcours en médiation culturelle et en enseignement, elle oriente ses réflexions et ses enseignements sur les médiations innovantes et créatives des connaissances. Vice-présidente de l’Association de didactique de la citoyenneté, elle se spécialise sur les questions de citoyenneté.
HEP Valais, Avenue du Simplon 13, 1890 Saint-Maurice
E-mail : marie-france.hendrikx@hepvs.ch

Published
2024-12-10
How to Cite
Terzidis, A. and Hendrikx, M.-F. (2024) “The Blue Artery: an innovative and creative project in secondary teacher training – or when the banks of the Rhône serve as a teaching environment”, Swiss Journal of Educational Research, 46(3), pp. 167–183. doi: 10.24452/sjer.46.3.3.
Section
Varia