The assessment of oral language production in German L2: Which assessment tools? Comparison of a holistic and an analytical assessment grid

Authors

  • Verónica Sánchez Abchi IRDP
  • Sophie Sieber Meylan HEP- VAUD
  • Alina Matei IRDP et Université de Neuchâtel

DOI:

https://doi.org/10.24452/sjer.47.3.6

Keywords:

assessment of oral production; assessment tasks; holistic assessment; analytical assessment; assessment grid

Abstract

This contribution aims to explore the relevance and complementarity of tools for correcting and assessing oral production in a foreign language. In particular, we are interested in comparing two scales or analysis grids – one analytical and the other holistic – designed to assess oral production in German as a foreign language among late primary school pupils (level A1) educated in the French-speaking context of French-speaking Switzerland. The oral production of 212 students from all over French-speaking Switzerland, based on two specific tasks, was assessed by four judges using two different types of grids. The results highlight the strengths and limitations of the two assessment methods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Verónica Sánchez Abchi, IRDP

    Verónica Sánchez Abchi est docteure en linguistique. Elle est chercheuse à l'Institut de recherche et de documentation Pédagogique à Neuchâtel et chargée d'enseignement à l'IUFE-UNIGE. Ses recherches portent sur l'évaluation et l'enseignement de langues.

    Institut de recherche et de documentation pédagogique, Faubourg de l'Hôpital 43, 2000 Neuchâtel

    E-Mail : veronica.sanchez@irdp.ch

  • Sophie Sieber Meylan, HEP- VAUD

    Sophie Sieber Meylan est chargée d'enseignement en didactiques de l'allemand à la HEP Vaud (Unité Didactique des Langues et Cultures). Ses intérêts de recherche portent sur l'enseignement et l'évaluation de l'allemand comme langue étrangère.

    Haute École Pédagogique Vaud, Avenue de Cour 33, 1014 Lausanne

    E-Mail : sophie.sieber-meylan@hepl.ch

  • Alina Matei, IRDP et Université de Neuchâtel

    Alina Matei, docteure en statistique, est chercheuse à l'Institut de recherche et de documentation pédagogique à Neuchâtel et professeure titulaire à l'Université de Neuchâtel. Ses domaines de recherche visent la statistique appliquée et la théorie des sondages.

    Institut de recherche et de documentation pédagogique, Faubourg de l'Hôpital 43, 2000 Neuchâtel

    E-Mail : alina.matei@irdp.ch

Downloads

Published

2025-12-19

Issue

Section

Varia

How to Cite

Sánchez Abchi, V., Sieber Meylan, S. and Matei, A. (2025) “The assessment of oral language production in German L2: Which assessment tools? Comparison of a holistic and an analytical assessment grid”, Swiss Journal of Educational Research, 47(3), pp. 299–310. doi:10.24452/sjer.47.3.6.