The Geneva school market: competition and interdependencies between state and non-state actors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24452/sjer.47.2.6

Keywords:

School markets; School avoidance; Private education; Educational strategies of families; School inequalities

Abstract

This article focuses on the dynamics of the school market in Geneva by examining school avoidance in secondary 1 education. Using data monitoring the schooling of 17,013 students, the study examines the extent of avoidance, the characteristics of the students concerned, and the schools that are avoided or sought after. The results show that avoidance is a significant phenomenon, influenced by students’ social background and nationality. They indicate a segmentation and specialization of educational provision in the private sector, where different school profiles meet specific demands. By discussing the concept of ‘educational niches’, the article highlights the interdependence between the public and private sectors in structuring Geneva’s school market.

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Author Biographies

  • Barbara Fouquet-Chauprade, Université de Genève

    Barbara Fouquet-Chauprade est sociologue. Elle a rejoint le Groupe Genevois d’Analyse des Politiques Éducatives (Ggape) en 2008 dont elle assure aujourd’hui la codirection. Elle est professeure à l’université de Genève depuis 2024. Ses travaux portent sur les politiques éducatives, la conception et la mise en œuvre des réformes scolaires ainsi qu’à leurs effets sur les inégalités scolaires. Elle dirige la recherche FNS "Mar-Ge" sur les marchés scolaires genevois.

    Université de Genève, Faculté de psychologie et des sciences de l'éducation, Boulevard du Pont-d'Arve 40, CH-1211 Genève 4

    E-Mail : barbara.fouquet-chauprade@unige.ch

  • Samuel Charmillot, Université de Genève

    Samuel Charmillot est titulaire d’un doctorat en sociologie de l’Université de Genève. Il est actuellement chargé d’enseignement à la Faculté de psychologie et des sciences de l’éducation de l’Université de Genève et chercheur au sein du Groupe Genevois d’Analyse des Politiques Éducatives (Ggape). Ses recherches portent sur les politiques éducatives, l’organisation des systèmes éducatifs, la ségrégation scolaire et ses conséquences sur les inégalités scolaires.

    Université de Genève, Faculté de psychologie et des sciences de l'éducation, Boulevard du Pont-d'Arve 40, CH-1211 Genève 4

    E-Mail : samuel.charmillot@unige.ch

  • Georges Felouzis, Université de Genève

    Georges Felouzis est sociologue. Après une thèse de doctorat soutenue en 1990, il est nommé professeur en 1998 à l’Université de Bordeaux. Il est depuis 2007 professeur à l’Université de Genève, fondateur et codirecteur du Groupe Genevois d’Analyse des Politiques Éducatives (Ggape). Ses travaux portent sur les inégalités scolaires, la conception et la mise en œuvre des politiques éducatives, les comparaisons internationales en éducation, les sources et effets de la ségrégation scolaire.

    Université de Genève, Faculté de psychologie et des sciences de l'éducation, Boulevard du Pont-d'Arve 40, CH-1211 Genève 4

    E-Mail : georges.felouzis@unige.ch

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Published

2025-10-06

How to Cite

Fouquet-Chauprade, B., Charmillot, S. and Felouzis, G. (2025) “The Geneva school market: competition and interdependencies between state and non-state actors”, Swiss Journal of Educational Research, 47(2), pp. 152–163. doi:10.24452/sjer.47.2.6.