Six Types of Engagement in University Mathematics Courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24452/sjer.47.3.7

Keywords:

Engagement; Mathematics; Self-Efficacy; University; Multidimensionality

Abstract

Engagement encompasses cognitive, behavioral, and emotional dimensions. In a qualitative study, we developed a typology of math-specific engagement. Interviews with 15 science students at a Swiss university identified six types: three homogeneous (Disengaged, Moderately Engaged, Fully Engaged) with low, medium, and high engagement levels; two heterogeneous (Frustrated Workers, Hard Workers) with less emotional but stronger cognitive/behavioral engagement; and Increasingly Engaged students showing significant improvement. Only Fully Engaged students consistently displayed high self-efficacy and (very) good performance. High outcome expectations were not essential for engagement. The results highlight the malleability of engagement, and the diverse support needs of each type.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Miriam Weich, Pädagogische Hochschule Bern

    Miriam Weich, Dr., ist Senior Researcher am Institut für Forschung und Entwicklung und Dozentin am Institut Sekundarstufe II der Pädagogischen Hochschule Bern. Forschungsgebiete: Engagement und Lernen, Übergang Schule-Studium, Schul- und Studienerfolg

    Pädagogische Hochschule Bern, Institut für Forschung und Entwicklung, Fabrikstrasse 8, 3012 Bern

    E-Mail: miriam.weich@phbern.ch

  • Barbara E. Stalder, Pädagogische Hochschule Bern

    Barbara E. Stalder, Prof. Dr., leitet den Bereich Erziehungs- und Sozialwissenschaften am Institut Sekundarstufe II der Pädagogischen Hochschule Bern.

    Forschungsgebiete: Engagement und Lernen, Übergang Schule-Beruf, Schul- und Ausbildungserfolg

    Pädagogische Hochschule Bern, Institut Sekundarstufe II, Fabrikstrasse 8, 3012 Bern

    E-Mail: barbara.stalder@phbern.ch

  • Franziska Templer, PH Bern

    Franziska Templer, Dr., ist Dozentin an der Pädagogischen Hochschule Bern. Ihre Lehrveranstaltungen im Studiengang für Lehrpersonen an allgemeinbildenden Maturitätsschulen beleuchten Lernarrangements und Lernbegleitung aus pädagogischer und psychologischer Perspektive.

    Forschungsgebiete: Schulische Entwicklung von Jugendlichen und jungen Erwachsenen in der Erstausbildung

    Pädagogische Hochschule Bern, Institut Sekundarstufe II, Fabrikstrasse 8, 3012 Bern

    E-Mail: franziska.templer@phbern.ch

Downloads

Published

2025-12-19

Issue

Section

Varia

How to Cite

Weich, M., Stalder, B.E. and Templer, F. (2025) “Six Types of Engagement in University Mathematics Courses”, Swiss Journal of Educational Research, 47(3), pp. 311–324. doi:10.24452/sjer.47.3.7.