How teachers' beliefs about multilingualism are verbalized - linguistic patterns in reflective texts of prospective teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24452/sjer.47.3.10

Keywords:

beliefs; linguistic heterogeneity; multilingualism; linguistic patterns

Abstract

Teachers' beliefs are relevant to their actions and therefore an important facet of professionality. The guiding question of this article is how beliefs about multilingualism are verbalized in the reflective texts of prospective teachers and whether usage patterns can be identified in these verbalizations that in turn allow conclusions to be drawn about the underlying beliefs. To answer this question on a lexical level for the use of nouns, the introductory and concluding reflections of 73 student teachers who participated in an additional qualification program were evaluated using content analysis. The analyses show both the use of typical nouns and a change in use at the end of the qualification program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Anna Khalizova, PH Schwäbisch Gmünd

    Anna Khalizova ist Vertretungsprofessorin für deutsche Sprache und ihre Didaktik am Institut für Sprache und Literatur der PH Schwäbisch Gmünd. Sie arbeitete als wissenschaftliche Mitarbeiterin an den Universitäten in Landau, Frankfurt, Koblenz und Freiburg. Ihre Arbeits- und Forschungsschwerpunkte sind: Schriftspracherwerb, Orthographie/-didaktik, Mehrsprachigkeit und DaZ/DaF, Professionalisierung angehender Lehrkräfte im Umgang mit Heterogenität und Mehrsprachigkeit, Grammatik/-didaktik.

    PH Schwäbisch Gmünd, Oberbettringerstr. 200, D-73525 Schwäbisch Gmünd

    E-Mail: anna.khalizova@ph-gmuend.de

  • Anja Wildemann, RPTU

    Anja Wildemann ist seit 2011 Professorin für Grundschulpädagogische Forschung mit dem Schwerpunkt Sprachbildung an der Rheinland-Pfälzischen Technischen Universität Kaiserslautern-Landau (RPTU). Ihre Arbeits- und Forschungsschwerpunkte sind: Sprachbildung und Sprachförderung, Schriftspracherwerb und Sprachlicher Anfangsunterricht, Sprachdiagnose, Sprachbewusstheit und Mehrsprachigkeit, Conceptual Change sowie Sensibilisierung angehender Lehrkräfte für Heterogenität und Mehrsprachigkeit.

    Rheinland-Pfälzische Technische Universität Kaiserslautern-Landau, August-Croissant-Straße 5, Raum 121, D-76829 Landau

    E-Mail: anja.wildemann@rptu.de

Downloads

Published

2025-12-19

Issue

Section

Varia

How to Cite

Khalizova, A. and Wildemann, A. (2025) “How teachers’ beliefs about multilingualism are verbalized - linguistic patterns in reflective texts of prospective teachers”, Swiss Journal of Educational Research, 47(3), pp. 354–367. doi:10.24452/sjer.47.3.10.