Teachers’ Professional Development Trajectory: An Empirical Exploration of the Relationships Between Key Variables

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24452/sjer.47.3.11

Keywords:

teachers; professional development; teaching practices; self-determination

Abstract

This article empirically explores the relationships between key variables in teachers' professional development. Carried out with 55 teachers who had completed the MOOC “The self-determined intervention plan: supporting the success of students with adjustment difficulties”, the study reveals a positive link between teachers' self-determined individualized education plan practices and their sense of self-efficacy in effectively teaching students with adjustment difficulties. The latter was also positively associated with their satisfaction with the training and coaching they received. The study also found a positive relationship between participating teachers' satisfaction and their students' adoption of self-determined behaviours.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marie-Pier Duchaine, Université TÉLUQ

    Marie-Pier Duchaine est docteure en psychopédagogie et professeure au département Éducation de l'Université TÉLUQ. Ses intérêts de recherche portent sur le développement professionnel continu du personnel enseignant dans le domaine de l’intervention auprès des élèves présentant des difficultés d’adaptation en contexte inclusif.

    Université TÉLUQ, 455, rue du Parvis, Québec (QC) G1K 9H6, Canada.

    Courriel : Marie-Pier.Duchaine@teluq.ca

  • Nancy Gaudreau, Université Laval

    Nancy Gaudreau est professeure titulaire au Département d'études sur l'enseignement et l'apprentissage de la Faculté des sciences de l’éducation de l’Université Laval. Docteure en psychopédagogie, elle dirige l'Unité Mixte de Recherche (UMR) Synergia qui a pour mission de favoriser le bienêtre et la réussite des élèves présentant des difficultés d'adaptation à l'école.

    Université Laval, 2325, rue de l'Université, Québec (QC) G1V 0A6, Canada

    Courriel : Nancy.Gaudreau@fse.ulaval.ca

  • Éric Frenette, Université Laval

    Éric Frenette, docteur en mesure et évaluation et postdoctorat en psychométrie, est professeur titulaire au Département des fondements et pratiques de la Faculté des sciences de l’éducation de l’Université Laval. Ses intérêts de recherche portent sur l’évaluation des apprentissages, la persévérance aux études supérieures, ainsi que sur les différentes applications de l’évaluation, de la mesure et des statistiques dans le contexte scolaire, psychologique et sportif.

    Université Laval, 2325, rue de l'Université, Québec (QC) G1V 0A6, Canada

    Courriel : Eric.Frenette@fse.ulaval.ca

Downloads

Published

2025-12-19

Issue

Section

Varia

How to Cite

Duchaine, M.-P., Gaudreau, N. and Frenette, Éric (2025) “Teachers’ Professional Development Trajectory: An Empirical Exploration of the Relationships Between Key Variables”, Swiss Journal of Educational Research, 47(3), pp. 368–383. doi:10.24452/sjer.47.3.11.