Girls in higher secondary education: a comparison of the unequal participation of girls in Switzerland in the 20th century

Keywords: Girls’ education; historical statistics; education policy; grammar school; social inequality

Abstract

This article presents the development of girls’ participation in higher secondary schools in Switzerland during the 20th century based on comprehensive long-term statistical data. First of all, the large historical differences between Swiss Cantons are presented and three phases of the varying participation of girls in grammar school are derived. Explanations for the differences identified are developed with a view to the structural differentiation of higher secondary education. This allows us to discuss the importance of institutional frameworks for gender differences in schools.

Author Biographies

Thomas Werner Ruoss, Universität Zürich

Thomas Ruoss arbeitet als Post-Doc am Lehrstuhl für Berufsbildung der Universität Zürich. Forschungsschwerpunkte: Bildungspolitikforschung, historische Bildungsforschung, Statistikgeschichte, Ökonomie und Bildung; Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Zürich, Kantonsschulstrasse 3, 8001 Zürich.

E-Mail: truoss@ife.uzh.ch

Lars Heinzer, Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Zürich

Lars Heinzer ist wissenschaftlicher Mitarbeiter im Forschungsprojekt «Bildung in Zahlen». Forschungsschwerpunkte: Historische Bildungsforschung, Historische Bildungsstatistik mit speziellem Fokus auf Pflege- und Landwirtschaftsschulen; Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Zürich, Freiestrasse 136, 8001 Zürich.

Published
2020-12-23
How to Cite
Ruoss, T. W. and Heinzer, L. (2020) “Girls in higher secondary education: a comparison of the unequal participation of girls in Switzerland in the 20th century”, Swiss Journal of Educational Research, 42(3), pp. 721–732. doi: 10.24452/sjer.42.3.15.