Core Practices as an opportunity for networking during the practical semester

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24452/sjer.45.3.3

Keywords:

Core practices; coherence; semester-long practicum; knowledge integration; metaperspectivity

Abstract

Incoherencies at different points in teacher education lead to the fact that students are confronted with the challenge to bring their previous university acquired knowledge from the specialised sciences, subject didactics and educational sciences in practical phases in connection with the classroom events. In this conceptually oriented contribution, we argue for the approach of so-called Core Practices and explore the extent to which this approach – especially by connecting it with current research perspectives – holds potential for networking at various levels, especially in the context of university-based practical phases.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Judith Schellenbach-Zell, Bergische Universität Wuppertal

    Judith Schellenbach-Zell, Dr., wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Bildungsforschung. Forschungsgebiete: Lehrkräfteprofessionalisierung, Theorie-Praxis-Verzahnung in der Lehrkräftebildung, Praxisphasen in der Lehrkräftebildung, Reflexion von angehenden Lehrkräften

    Bergische Universität Wuppertal, Lise-Meitner-Strasse 27-31, D-42119 Wuppertal

    E-Mail: zell@uni-wuppertal.de

  • Roswitha Ritter, Bergische Universität Wuppertal

    Roswitha Ritter, Dr., wissenschaftliche Mitarbeiterin im Arbeitsbereich Empirische Schulforschung. Forschungsgebiete: Lehrkräfteprofessionalisierung, Praxisphasen in der Lehrer*innenbildung, Communities of Practice.

    Bergische Universität Wuppertal, Rainer-Gruenter-Strasse 21, D-42119 Wuppertal

    E-Mail: rritter@uni-wuppertal.de

  • Sarah Sommer, Bergische Universität Wuppertal

    Sarah Sommer, Dr., wissenschaftliche Mitarbeiterin im Arbeitsbereich Empirische Schulforschung. Forschungsgebiete: Lehrkräfteprofessionalisierung, Theorie-Praxis Verzahnung in Praxisphasen der Lehrkräfteausbildung, Feedback in der Hochschule.

    Bergische Universität Wuppertal, Lise-Meitner-Strasse 27-31, D-42119 Wuppertal

    E-Mail: sarah.sommer@uni-wuppertal.de

  • Kathrin Fussangel, Bergische Universität Wuppertal

    Kathrin Fussangel, Prof. Dr., Leitung des Arbeitsbereichs Empirische Schulforschung. Forschungsgebiete:
    Kooperation an Schulen, Transferforschung, Lehrkräfteprofessionalisierung.

    Bergische Universität Wuppertal, Rainer-Gruenter-Strasse 21, D-42119 Wuppertal

    E-Mail: fussangel@uni-wuppertal.de

Downloads

Published

2023-12-20

Issue

Section

Varia

How to Cite

“Core Practices as an opportunity for networking during the practical semester” (2023) Swiss Journal of Educational Research, 45(3), pp. 253–264. doi:10.24452/sjer.45.3.3.