Empirical differentiation of task types - an explorative study

Keywords: Cluster analysis; learning tasks; learning process; task quality; task analysis

Abstract

As attention has shifted over the last decade from input to outcome orientation and from school to teaching quality, researchers have increasingly focused on task quality. To support learners' cumulative competency development as envisaged by curricula, sets of tasks that build on each other are becoming more important. Using the Learning Process Model presented in this study, tasks can be divided into five types: confrontation, development, exercise, synthesis, and transfer, to promote competency-enhancing education. The extent to which this theoretical assumption of task types is reflected in the task sets is investigated. In this study, 58 STEM tasks were grouped using cluster analysis to identify task types. The results show that a typology of tasks can in principle be derived.

Author Biographies

Sebastian Stuppan, PH Luzern & Pädagogische Hochschule Heidelberg

Sebastian Stuppan, Dr, forscht am Forschungs- und Entwicklungsinstitut für Fachdidaktik Natur, Mensch, Gesellschaft und doziert in den Fächern Naturwissenschaften und Technik, Sek I, sowie in Medien und Informatik der PH Luzern. Er doktorierte am Institut für Naturwissenschaften, Geographie und Technik an der PH Heidelberg. Forschungsgebiete: Kompetenzfördernde Aufgaben, Aufgabenqualität, MINT-Bildung, Inquiry Based Science Education, Citizen Science.

Pädagogische Hochschule Luzern, Sentimatt 1, 6003, Luzern

E-Mail: sebastian.stuppan@phlu.ch

Markus Wilhelm, PH Luzern & Pädagogische Hochschule Heidelberg

Markus Wilhelm, Prof. Dr., ist Leiter des Forschungs- und Entwicklungsinstituts für Fachdidaktik Natur, Mensch, Gesellschaft und Leiter des Masterstudiengangs Fachdidaktik Natur, Mensch, Gesellschaft und Nachhaltige Entwicklung der PH Luzern sowie Honorarprofessor an der PH Heidelberg. Forschungsgebiete: Professionskompetenz und Aufgabenqualität in den MINT-Fächern, Didaktik der Nachhaltigkeitswissenschaft.

Pädagogische Hochschule Luzern, Sentimatt 1, 6003, Luzern

E-Mail: markus.wilhelm@phlu.ch  

Katrin Bölsterli Bardy, PH Luzern

Katrin Bölsterli Bardy, Prof. Dr., forscht am Forschungs- und Entwicklungsinstitut für Fachdidaktik Natur, Mensch, Gesellschaft und doziert im Fach Naturwissenschaften und Technik, Sek I der PH Luzern. Forschungsgebiete: MINT-Aufgabenforschung, kompetenzorientierte Lehrmittelforschung, Forschung im Bereich Brain Type und Gender im Lehramtsstudium.

Pädagogische Hochschule Luzern, Pfistergasse 20, 6003, Luzern

E-Mail: katrin.boelsterli@phlu.ch  

Published
2023-12-20
How to Cite
Stuppan, S., Wilhelm, M. and Bölsterli Bardy, K. (2023) “Empirical differentiation of task types - an explorative study”, Swiss Journal of Educational Research, 45(3), pp. 278–292. doi: 10.24452/sjer.45.3.5.
Section
Varia