Perspectives on the difficulties of university level reading: divergent views of students and instructors

Keywords: Reading; difficulties; academic literacy; students; teachers

Abstract

This article focuses on students' difficulties reading at the university level. After summarizing the limited literature on the subject and outlining its links with the literature on academic literacy, our contribution presents an empirical study conducted in the humanities department at a university in the French-speaking part of Switzerland. The study focuses on the difficulties of university level reading as they are perceived by students, on the one hand, and by instructors, on the other. The results indicate that the instructors perceive more difficulties than students, whether these difficulties are considered as a whole or are examined individually. Given the sparse existing literature on the topic, this large discrepancy suggests that further studies as well as a standardization of definitions and methodologies are necessary.

Author Biographies

Camille Schaer, Université de Lausanne

Camille Schaer est enseignante de français au secondaire II. Sa thèse de doctorat, soutenue en 2023 à l’Université de Lausanne, porte sur la bande dessinée et ses potentialités pour l’enseignement. Explorant les croisements interdisciplinaires entre la littérature et la didactique par le biais de travaux dédiés à la lecture, elle nourrit des réflexions notamment sur la littérature de jeunesse et les littératies universitaires.
Université de Lausanne, UNIL-Chamberonne, Anthropole, CH-1015 Lausanne
E-mail : camille.schaer@eduvaud.ch

Jean-Philippe Maitre, Haute École Pédagogique Vaud

Jean-Philippe Maitre est docteur en Sciences de l’Éducation et Professeur Associé à la Haute École Pédagogique Vaud. Ayant exercé ses missions de recherche et d’enseignement dans des unités de formation des (futur·e·s) enseignant·e·s, il s’intéresse aux défis de leur métier, notamment ceux relatifs aux implicites du langage.
Haute École Pédagogique du canton de Vaud, Avenue de Cour 33, CH-1014 Lausanne
E-mail : jean-philippe.maitre@hepl.ch

Vanessa Glauser, Université de Lausanne

Vanessa Glauser est Première assistante au Centre interdisciplinaire d’étude des littératures (CIEL) à l’Université de Lausanne, spécialiste de la poésie française du XVIe siècle, docteure en littérature française de l’Université de Stanford. Elle s’intéresse à la réception des auteurs classiques et à l’enseignement des textes de la Renaissance.
Université de Lausanne, UNIL-Chamberonne, Anthropole, CH-1015 Lausanne
E-mail : vanessa.glauser@unil.ch

Published
2024-06-03
How to Cite
Schaer, C., Maitre, J.-P. and Glauser, V. (2024) “Perspectives on the difficulties of university level reading: divergent views of students and instructors”, Swiss Journal of Educational Research, 46(1), pp. 61–73. doi: 10.24452/sjer.46.1.5.
Section
Varia