Support from special education teachers for learners with special educational needs - inter- and intra-cantonal heterogeneity in terms of target group and implementation

Keywords: Support from a special education teacher; intercantonal heterogeneity; intracantonal heteroge-neity; mild special educational needs; integrative school measures

Abstract

In Switzerland, support from a special education teacher (SET) is the most common measure to support learners with mild special educational needs (SEN). We explore variations regarding target group, resourcing, and implementation of support from special education teachers between and within cantons. On the one hand, the observed heterogeneity implies that not all learners with SEN can benefit from SET support to the same extent, which can lead to a reinforcement of existing educational inequalities. On the other hand, it affects the general and working conditions of the school teams. In research, disparities in terms of target group and concrete implementation of SET support should be considered and clearly documented to allow conclusions and comparisons across studies or regions.

Author Biographies

Caroline Sahli Lozano, PH Bern

Caroline Sahli Lozano, Dr., Leiterin des Schwerpunktprogramms „Inklusive Bildung“ am Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation der PH Bern; Dozentin am Institut für Heilpädagogik und am Institut für Weiterbildung und Medienbildung der PH Bern. Forschungsgebiete: Inklusive Bildung, schulische Integration und Selektion, Umgang mit Heterogenität, Bildungsungleichheiten.

PH Bern, IFE, Fabrikstrasse 8, CH-3012 Bern.

E-Mail: caroline.sahlilozano@phbern.ch

Fabian Setz, PH Bern

Fabian Setz, BSc, Studium Erziehungswissenschaften; seit 2022 Hilfsassistenz im Schwerpunktprogramm “Inklusive Bildung” der PH Bern. Forschungsschwerpunkte: Inklusive Bildung, Umgang mit Heterogenität, Bildungsungleichheiten.

PH Bern, IFE, Laupenstrasse 19, CH-3008 Bern.

E-Mail: fabian.setz@phbern.ch

Sergej Wüthrich, PH Bern

Sergej Wüthrich, Dr., Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Schwerpunktprogramm „Inklusive Bildung“ am Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation der PH Bern; Dozent am Institut für Heilpädagogik der PH Bern. Forschungsgebiete: Inklusive Bildung, schulische Integration und Selektion, soziale Partizipation von Lernenden mit Behinderung, Bildungsungleichheiten.

PH Bern, IFE, Fabrikstrasse 8, CH-3012 Bern.

E-Mail: sergej.wuethrich@phbern.ch

Matthias Wicki, PH Bern

Matthias Wicki, MSc, Studium der Psychologie und Soziologie; Doktorand in Life Science an der Universität Lausanne; seit 2021 wissenschaftlicher Mitarbeiter im Schwerpunktprogramm „Inklusive Bildung“ der PH Bern. Forschungsschwerpunkte: Inklusive Bildung, Integrative schulische Massnahmen, Psychische Gesundheit.

PH Bern, IFE, Laupenstrasse 19, CH-3008 Bern

E-Mail: matthias.wicki@phbern.ch    

Published
2023-12-20
How to Cite
Sahli Lozano, C., Setz, F., Wüthrich, S. and Wicki, M. (2023) “Support from special education teachers for learners with special educational needs - inter- and intra-cantonal heterogeneity in terms of target group and implementation”, Swiss Journal of Educational Research, 45(3), pp. 320–334. doi: 10.24452/sjer.45.3.8.
Section
Varia