Participatory governance in education: between partnership ambitions and political struggles in the canton of Geneva

Authors

  • Sonia Revaz Université de Genève
  • Guillaume Annen AGICOA

DOI:

https://doi.org/10.24452/sjer.47.2.3

Keywords:

Governance; public action in education; non-state actors; partnership; compulsory secondary education

Abstract

This article examines the governance of public educational action in the context of a project to reform the final stage of compulsory schooling in the canton of Geneva. It examines the role of non-state actors in the reform process, presented by the public authorities as a collaborative partnership. Has the participatory approach enabled interest groups to become real partners? The sociology of public action serves as a theoretical approach for addressing the relationship between public authorities and interest groups. Analyses of observation notes, interviews, parliamentary debates and reports show that the influence of non-state actors is limited by the weight of political issues, which outweigh pedagogical ones.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sonia Revaz, Université de Genève

    Sonia Revaz est maitre-assistante à l’Université de Genève et chargée d’enseignement à la Haute école pédagogique du Valais. Elle est spécialisée dans l’analyse des politiques éducatives. Ses travaux s’inscrivent dans une sociologie de l’action publique et questionnent le changement dans les institutions scolaires ainsi que les mécanismes de régulation des systèmes éducatifs.

    Université de Genève, Boulevard du Pont-d'Arve 40, 1205 Genève

    E-Mail : sonia.revaz@unige.ch

  • Guillaume Annen, AGICOA

    Guillaume Annen est assistant de recherche à l’Université de Genève. Titulaire d’un Master en socioéconomie, il s’est familiarisé avec le domaine de l’éducation à travers ses expériences professionnelles à l’Observatoire de la vie étudiante de l’UNIGE et au Service de recherche en éducation de Genève.

    AGICOA, Rue Pestalozzi 1, 1202 Genève

    E-Mail: gan@agicoa.org

Downloads

Published

2025-10-06

How to Cite

Revaz, S. and Annen, G. (2025) “Participatory governance in education: between partnership ambitions and political struggles in the canton of Geneva”, Swiss Journal of Educational Research, 47(2), pp. 116–127. doi:10.24452/sjer.47.2.3.