Participation in Higher Education: Development and Validation of a Questionnaire to Assess Perceived Participation Opportunities of Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24452/sjer.47.1.6

Keywords:

Participation, degrees of student participation, participative fields of teaching-learning arrangements, higher education, questionnaire development

Abstract

The subject of this article is the development and validation of a questionnaire to assess students' perceived opportunities for participation. The content is based on a questionnaire developed for the secondary level. The total of 54 items cover the fields of learning content and objectives, teaching methods, social forms, assessment criteria and examination modalities. The three-dimensional factor structure found for the secondary level (“self-determined participation”, “conditional co-determination”, “external determination”) can also be demonstrated across all fields in the context of higher education. The descriptive characteristics and correlations of the dimensions with motivation are in line with expectations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Michael Jüttler, Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften (ZHAW)

    Michael Jüttler (Dr.) ist Dozent am Zentrum für Innovative Didaktik der ZHAW Winterthur. Zu seinen Forschungsschwerpunkten zählen die Erforschung von Lehr-Lern-Prozessen auf Ebene der Sekundarstufe und der Hochschulen (insb. heterogenitätsbezogene Lehr-Lern-Forschung), Partizipation und Heteronomie in institutionalisierten Bildungsprozessen, Gamification und Game-Based-Learning, die Messung und Modellierung ökonomischer Kompetenzen sowie Übergänge von der Schule in die Hochschule und den Beruf.

    Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften (ZHAW), Zentrum für Innovative Didaktik, St.-Georgen-Platz 2, 8401 Winterthur

    E-Mail: Michael.Juettler@zhaw.ch

  • Tobias Kärner, Universität Hohenheim

    Tobias Kärner (Prof. Dr.) ist Professor für Wirtschaftspädagogik an der Universität Hohenheim. Zu seinen Forschungsschwerpunkten zählen die folgenden Themenbereiche: Psychosoziale Bedingungen und Effekte berufsbildender Lehr- und Lernprozesse; Autonomie, Partizipation und Heteronomie in institutionalisierten Bildungsprozessen; Erziehungswissenschaftliche Normenprobleme, Wertefragen und ideologiekritische Betrachtungen von Erziehungs- und Bildungszielen.

    Universität Hohenheim, Professur für Wirtschaftspädagogik, insb. Lehr- und Lernprozesse, Fruwirthstraße 47, D-70599 Stuttgart

    E-Mail: Tobias.Kaerner@uni-hohenheim.de

Downloads

Published

2025-04-09

Issue

Section

Varia

How to Cite

Jüttler, M. and Kärner, T. (2025) “Participation in Higher Education: Development and Validation of a Questionnaire to Assess Perceived Participation Opportunities of Students”, Swiss Journal of Educational Research, 47(1), pp. 69–93. doi:10.24452/sjer.47.1.6.